Co je program Ekoškola
Mezinárodní program Ekoškola učí děti zlepšovat životní prostředí v místě, ve kterém žijí. Zvyšuje jejich ekologické povědomí, podporuje jejich aktivitu a vzbuzuje zájem o dění ve škole. Děti se učí jednat s dospělými, obhajovat své názory, přebírat zodpovědnost a samostatně řešit reálné problémy. Učitelé mezi sebou spolupracují a zapojují se i rodiče.
MŠ Nad Parkem je do programu Ekoškola zapojená od roku 2016. Za tu dobu se průběžně věnujeme všem čtyřem tématům Ekoškoly : Jídlo, Prostředí, Voda a Odpady.
Ekotým
Skvělý tým dětí, učitelů a rodičů, kteří umí vzájemně spolupracovat, sdílet a hledají cesty, kudy a jak se může škola posouvat a zlepšovat ve vybraných ekotématech.
Metodika 7 kroků
Jednoduchá, ale promyšlená a ověřená cesta, jak uskutečnit pozitivní změny ve škole a jejím okolí.
- Pracujeme v týmu („Ekotým“)
Ekotým to jsou zástupci dětí ze všech tříd, rodiče, pedagogové a ostatní zaměstnanci školy. Celý ekotým spolupracuje mezi sebou a předává informace všem třídám. - Zjišťujeme, jak na tom naše škola je („Analýza“)
Po vybrání jednoho z témat prozkoumáváme naši školu s obrázkovými pracovními listy Ekoškoly a zjišťujeme aktuální stav. - Navrhujeme a realizujeme změny („Plán činnosti“)
Na základě výsledků analýzy naplánujeme, co chceme změnit, jak, s kým a do kdy chceme plán uskutečnit. Uskutečňujeme naplánované. - Ověřujeme, zda se plán podařil (,,Sledování a vyhodnocování“)
Procházíme plán, ověřujeme a diskutujeme, co fungovalo a co ne, případně upravujeme plán, pokud se něco nepodařilo.
- Jsme v tom spolu („Spolupráce a informování“)
Předáváme informace a své zkušenosti ostatním – osobně na třídách, na nástěnkách, na webu i na instagramu. - Učíme se a hledáme souvislosti („Enviromentální výchova ve výuce“)
Dozvídáme se ve škole více skrze aktivity na třídách, objednané programy či pořádané akce ve škole s probíranou tématikou. - Známe své hodnoty („Ekokodex“)
Společně jsme se na škole dohodli na společných hodnotách (pravidlech) týkajících se 4 témat Ekoškoly, která se snažíme dodržovat.
Metodika 7 kroků očima dětí
Pták s křídlem ve tvaru srdce představuje Ekotým. Z výšky pozoruje v jakém je prostředí, jak vypadá a kde by bylo nejlepší zanechat semínka. Zároveň tvar srdce vyjadřuje nápomoc, soudržnost a spolupráci.
Když strom zapustí kořínky, zjišťuje, v jakých podmínkách může růst. Pomocí kořínků je zanalyzuje a zjistí aktuální stav.
Podle toho, co zjistily kořínky, se plánuje mohutnost kmene. Závisí na podmínkách, kde strom roste a celkovém stavu.
Větve sledují, co se děje pod nimi, vyhodnocují, jak jsou naplňovány cíle.
Koruna stromu se celý rok mění a tak nás učí o změnách v přírodě.
Ptáček má hnízdo na našem stromě, pozoruje změny a pokroky a informuje o nich ostatní.
Sluníčko sleduje, jak se chováme, a zda dodržujeme dohodnutá pravidla.
4 témata Ekoškoly
Odpady
V tématu odpady se děti seznámí s jednotlivými druhy odpadu. Naučí se, proč je dobré odpad třídit, co se s vytříděným odpadem děje. Pracují s ním a využívají ho k pracovním činnostem. Pátrají, jaký odpad se ve škole třídí, kde jsou koše na odpad umístěné. Následně hodnotí strategii umístění košů a navrhují jejich způsob označení i tvorbu informačního materiálu o třídění ve škole. V průběhu tématu se seznámí s principem 3xR, co znamená předcházet vzniku odpadu a vymýšlí, co ve školce již dělají a co by se ještě dalo dělat.
Jídlo
V tomto tématu se děti seznámí se vším, co souvisí s jídlem. Prozkoumají původ potravin, zásady zdravé výživy. Poznají, proč jsou místní zdroje potravin šetrnější k životnímu prostředí a seznámí se s pojmy biopotraviny a Fair Trade. Učí se o celkové důležitosti ovoce a zeleniny pro člověka, pěstují si vlastní zeleninu, ovoce nebo bylinky na záhoncích a učí se, jak vše vypěstované následně použít v kuchyni.
Prostředí školy
Děti se v tématu prostředí školy zaměří na vnitřní i vnější prostředí mateřské školy. Prozkoumají ho z hlediska environmentálního, estetického a pocitového. Prozkoumají, z jakých materiálů jsou jejich hračky, nábytek i herní prvky na zahradě. Počítají, kolik mají rostlin a zjišťují, kdo je zalévá. Vyjadřují se k tomu, co se jim v jejich prostředí líbí nebo co by chtěly ve školce či na její zahradě změnit. Navrhují možnosti, jak se mohou samy zapojit při výzdobě školky, pěstování a péči o rostliny či úpravě zahrady.
Voda
S vodou děti pochopí její význam a dozvědí se, proč je důležité vodou šetřit. Hledají a navrhují možné úspory vody ve škole. Objeví odkud se bere voda v kohoutku v jejich škole a kam putuje voda odpadní. Zamyslí se nad rozdílem mezi kohoutkovou a balenou vodou, zjistí, jakou vodu ve školce pijí. Poznají princip šetrných čistících prostředků a zkouší je aplikovat ve škole.
Ekokodex
Ekokodex je společným souborem hodnot a pravidel, na kterých se ve škole domluvíme. Ukazuje nám, co ve škole vyznáváme v rámci jednotlivých témat (Jídlo, Prostředí, Odpady, Voda). Zároveň je návodem pro celou mateřskou školu, jak se ohleduplně chovat k životnímu prostředí. Funkčnost Ekokodexu závisí na dospělých, zda se podle něj chovají a dávají tak pozitivní příklad dětem.
Eko tým
Schůzka ekotýmu - duben 2024
Schůzka ekotýmu - březen 2024
Schůzka ekotýmu - únor 2024
Schůzka ekotýmu - leden 2024
Schůzka ekotýmu - prosinec 2023
Schůzka ekotýmu - listopad 2023
Téma letošního školního roku - ODPADY. Jak to ve školce máme s odpady? Odpověď nám přinese analýza tohoto tématu.